חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בחירת היאכטה הנכונה לחופשה שלך

בחירת היאכטה הנכונה לחופשה שלך

חופשת יאכטה בחו"ל היא שבוע שיא של משפחה או חברים שלרוב אנו יוצאים אליו בין פעם לפעמיים בשנה. כולנו רוצים שהשבוע הזה, לו חלקנו מחכים עוד מרגע סיום ההפלגה בקיץ הקודם, יהיה הכי מוצלח שאפשר לכל המפליגים השותפים להפלגה. לבחירת היאכטה הנכונה יש משקל ניכר בהצלחת החופשה. בחירת היאכטה המתאימה לתקציב, הרצונות והצרכים הוא תהליך המורכב ממספר שיקולים, ננסה להרחיב ולתת את דעתנו בכל נושא:

1.   מספר מפליגים

2.  ניסיון הסקיפר והצוות

3.   מונו\קטמרן

4.   שנתון

5.   תקציב

 

מספר מפליגים:

2-4 מפליגים:

לכמות קטנה של מפליגים מתאימות יאכטות עד 40 פיט. לטעמנו אין צורך בסירות גדולות יותר. 40 פיט לעד ארבע אנשים זה כבר פינוק אמיתי. זוג שמפליג לבד יכול להנות מכל המרחב הנדרש גם ביאכטה 32 פיט עם 2 קבינות.

 

 5-6 מפליגים:

כשמדובר במונוהול, היאכטות הקטנות כבר יהיו קצת צפופות עבור 5-6 מפליגים והיינו ממליצים על 40-46 פיט, 3-4 קבינות. ביאכטות מונוהול (על קטמרנים יורחב בהמשך) עם 4 קבינות, מומלץ רק 45 פיט ומעלה מכיוון שבגדלים האלה, זוג קבינות החרטום הן קטנות יחסית ולא מתאימות לשני בוגרים שאינם זוג לישון יחד. לאדם אחד אלו קבינות מספקות בהחלט וגם לזוג או שני ילדים יהיה נוח אך לא מרווח כמו בקבינת חרטום אחת. 

מונוהול בגודל 45-46 פיט לעד שישה מפליגים, או לשני זוגות עם 3-4 ילדים קטנים, תהיה מפנקת ומספקת לחלוטין. הקוקפיט גדול, סלון ומטבח גדולים ונוחים וקבינות נוחות.

 

7-10 מפליגים:

לכמות גדולה של מפליגים מתאימות יאכטה קטמרן או מונוהול גדולה, 46-50 פיט. לרוב אין יאכטות עם 5 קבינות וצריך להסתפק בארבע קבינות ושולחן סלון שהופך למיטה, שזו מיטה ענקית והכי מפנקת מכל הקבינות מבחינת גודל המיטה. יש לוודא בהזמנה שאכן שולחן הסלון הופך למיטה, זאת לא אופציה בכל יאכטה באופן אוט'. קיימות יאכטות קטאמרן עם 5 קבינות אורחים, אך מספרן מצומצם ובמקרה שמעוניינים כדאי להזמין מראש. 

לא היינו ממליצים על יאכטה קטנה מ- 45 פיט ליותר משישה מפליגים, זה כבר יהיה צפוף ולא נוח, למעט צוות הכולל ילדים קטנים כפי שכבר ציינו. לשמונה מפליגים יאכטה 45-46 יכולה להתאים אם מדובר בארבעה מבוגרים וארבעה ילדים עד גיל 12. מעבר לזה היינו ממליצים לעבור כבר ל- 48-50 או לקטמרן.

ניסיון הסקיפר והצוות

רבים מאיתנו נוטים לא לקחת ברצינות מספקת את נושא הבטיחות והסכנות שבים. אנו מדמיינים חופשה מושלמת בשמש, עם מפרצי טורקיז, טברנות וכיף. כמובן שאנו מאחלים חופשות כאלו לכולם, אך מזג האוויר בים התיכון, מחוץ לישראל באופן כללי וביוון במיוחד שונה ממה שאנו רגילים. הוא משתנה מהר יותר, הרבה פחות צפוי, קשה לחיזוי ויכול להפוך מהר מאוד למאוד אלים, חזק ולעיתים מסוכן אם אנחנו לא יודעים להתנהל נכון. כל אחד מאיתנו שיוצא להפלגה ביוון צריך לקחת בחשבון שהים יכול להפתיע עם רוח חזקה מאוד שתגיע בהפתעה ובהמשך תעלה גם גלים. בכל הפלגה ביוון, יש סיכוי לא קטן שתמצאו את עצמכם מנסים לעגון בעגינה ים תיכונית ברוח צד של מעל 20 קשר ולפעמים גם באזור ה- 30 קשר. חוויה מאתגרת לכל סקיפר, במיוחד לסקיפר לא מנוסה. כמובן שככל שאתם ביאכטה גדולה יותר, זה הופך להיות הרבה יותר קשה, מורכב ומסוכן. לכן ניסיון הסקיפר והצוות, צריכים להיות שיקול משמעותי בבחירת גודל היאכטה. אם אתם מנוסים בהפלגה ועגינה עם יאכטות גדולות 45 פיט ומעלה, אז תרגישו  לחלוטין בנוח להזמין כל יאכטה שתבחרו. אך אם אתם לא, תשקלו היטב אם אתם מאתגרים את עצמכם בהפלגה ביאכטה גדולה יותר ממה שאתם רגילים דווקא בתנאים פחות מוכרים. ניסיון הצוות גם הוא משמעותי מאוד. האם אתם צריכים לתפעל לבד את היאכטה – מה שמעלה מאוד את המורכבות והקושי? או שיש אתכם אנשי צוות מיומנים שיודעים מה לעשות בזמני עגינה ים תיכונית, מפרשנות ברוח חזקה תפעול תקלות לא צפויות ועוד?

קטמרן – להפליג פעם ראשונה בקטמרן כשאתם הסקיפרים בהפלגת חו"ל, ללא הכנה מוקדמת זו טעות. קטמרן מתנהלת שונה, תמרוני המנוע שונים לחלוטין. עגינה, מפרשנות הכל דומה אבל גם שונה ויש להכיר ולשלוט בקטמרן לפני שאתם יוצאים לשבוע השכרה בחו"ל!

 

באופן כללי אנו ממליצים להפליג ביאכטה שלפחות אתם בתור הסקיפרים כבר הפלגתם על יאכטות בסדר גודל דומה, אתם מרגישים בנוח איתה ובשליטה במצבי רוח, הפלגה ועגינה מגוונים. מומלץ תמיד גם שיהיה אתכם לפחות איש צוות מיומן אחד, עדיף שניים שיוכלו לסייע בכל מצב. כך תבטיחו הפלגה בטוחה, נעימה ורגועה יותר. 

 

מונוהול VS קטמרן

היתרון הגדול של מונוהולים, שהוא החיסרון המרכזי של קטמרנים, הוא הכיף בשייט מפרשים, להפליג בהטיות, להרגיש את תגובות הסירה להגה, למפרשים ולמים. להנות ולהתרגש מהפלגת מפרשים אמיתית ברוח טובה. בקטמרן קשה באמת להנות מהאקשן של שייט מפרשים ולהרגיש את הסירה. זה קצת כמו ההבדל בין לנהוג ברכב ספורט לנהיגה במשאית גדולה. בקטמרן אין הטיות, הסירה מגיבה לאט להגה ולמפרשים, הסקיפר יושב רחוק מהמים, בלי גישה טובה לראות או לתפעל את המפרשים, הכלי גדול, כבד ומסורבל. אפשר לסכם את הנושא שאם אתם אוהבי מפרשנות שרופים, מצפה לכם אכזבה בתחום הזה על רוב הקטמרנים. יש היום קטמרנים ששואפים לספק חווית מפרשנות משופרת, רובם מאוד יקרים ולא נמצאים בתחום סירות ההשכרה. מתוך הקטמרנים שניתן להשכיר, EXCESS ו- nautitech הם קטמרנים השואפים לספק ביצועים וחוויית מפרשים איכותית יותר.

היתרון העיקרי ולעיתים המנצח של קטמרן על פני מונוהול, הוא במרחבי המחייה העצומים בכל חלקי הסירה. הקבינות רחבות וגדולות יותר באופן משמעותי. קבינות ירכתיים מאוד מפנקות וכבר מגודל 40 פיט גם קבינות החרטום מספקות לחלוטין גם לשני אנשים בוגרים. מקלחות שירותים מרווחות יותר, סלון מאוד גדול ונוח, מטבח מאוד גדול, מרפסת אחורית מאוד גדולה החל מאזור ה- 40 פיט וחרטום ענק עם רשת או אזור ישיבה מפנקים. בכל הקשור לתנאי המחייה, קטמרן מפנקת הרבה יותר. לבני\ בנות זוג ואו אורחים שמצטרפים אליכם להפלגה אבל לא ממש אוהבים את השייט עצמו, הפינוקים של קטמרן הופכים את ההפלגה לרוב למהנה הרבה יותר. בנוסף במזג אוויר בינוני עד סוער, המרפסת האחורית, מכיוון שהיא נמצאת מאחורי הסלון, די מנותקת מהרוח והגלים ומאוד נוח לשבת בה גם למי שפחות מתחבר למזג האוויר הזה. במקביל ניתן לשבת בסלון הפנימי ועדיין לא להרגיש מנותק מההפלגה מכיוון שהסלון יושב באותו מפלס עם מרפסות החוץ ומסביבו חלונות 360 מעלות. 

כפי שציינו בקטמרן אין הטיות. לחובבי האקשן והריילינג במים זה חיסרון גדול אך מצד שני להפלגה עם ילדים קטנים או אורחים שלא מתחברים לאקשן זה יתרון גדול. באופן כללי, ילדים קטנים יכולים לנוע הרבה יותר בחופשיות על סיפון קטמרן וגם נהנים מאוד מהרשת בחרטום.

החיסרון הגדול של קטמרן הוא המחיר. קטמרנים יקרות יותר להשכרה ב 40-50 אחוז ממונוהולים בסדרי גודל  ושנתונים דומים ויכולים להגיע למחירים מאוד גבוהים גם של 8,000 ו- 9,000 אירו לשבוע ביוון ל- 45 פיט בחודשי שיא העונה. מי שרגיש לתקציב, אפשר תמיד למצוא אופציות זולות יותר כאשר מתגמשים עם התאריכים / הגודל / השנתון. 

יתרון הגודל בקטמרן הוא חיסרון כשמדובר בעגינות במרינות. יאכטה גדולה יותר משלמת יותר במרינות ומאתגרת בתמרונים ברוח חזקה. כאן יש לסייג ולציין שתמרוני מנוע בשני המנועים של הקטמרן הם עקרונית קלים יותר ומאפשרים יותר שליטה מאשר היגוי במונוהול אך זה כבר תלוי בניסיון הסקיפר. לקטמרנים לרוב גוף מאוד גבוה המושפע מאוד מרוח צד.

קטמרנים בהתאם לגודל ומחיר ההשכרה, לרוב יהיו מצוידות בדינגי ועוגן איכותיים יותר ממונוהול בגודל דומה.

 

לסיכום אם אתם אוהבי מפרשנות מושבעים, קטמרן עשויה לאכזב אתכם ואתם כנראה שייטים של מונוהול. לכל האחרים, קטמרן תהיה סירה מפנקת הרבה יותר. אם אתם שייטי מפרשים אבל רוצים שבן\ בת הזוג \ האורחים הלא שייטים שלכם ירגישו פינוק של בית מלון אז קטמרן לחלוטין תעשה את זה. גם לילדים קטנים קטמרן מאפשרת יותר מרחב להסתובב, ללא הטיות ובהרגשה נוחה ובטוחה יותר. 

שנתון:

שנתון כלי השייט משפיע כמובן באופן ישיר על המחיר. אך מעבר לשיקולי המחיר (שעל כך נרחיב מיד) רצינו לציין מספר דברים:

סירה חדשה "מהניילונים" שהרגע יצאה מהמפעל, כלומר בעונת הפלגות ראשונה, זה נחמד, אך לסירה בשנה הראשונה יש לפעמים תקלות ייצור והרכבה שמתגלות בהפלגות הראשונות וזו לאוו דווקא המציאה הכי טובה שאתם יכולים להשיג. אם שיקולי התקציב לא מגבילים אתכם, אנו ממליצים ללכת דווקא על יאכטה בעונת ההפלגות השנייה שלה. זה השנתון האופטימלי. היאכטה (בהנחה שהיא מחברה טובה ומתוחזקת כראוי) עדיין במצב מעולה, היא כבר סיימה עם חבלי לידה של שנה ראשונה והיא לרוב במחיר טוב יותר מיאכטה חדשה לחלוטין. במידה ותרצו להוזיל מעט את היאכטה ועדיין להישאר בתחום האיכותי וללא סיכון גבוה לבעיות תחזוקה, אפשר לרדת ליאכטות בנות 3-4. המחיר יהיה אטרקטיבי יותר ולרוב היאכטות עדיין יהיו במצב תחזוקה טוב.

אנו לא ממליצים לרדת לשנתונים מתחת לארבע שנים אלא אם התקציב מכריע ואתם לוקחים מראש בחשבון שהסיכוי לבעיות תחזוקה עולה משמעותית.

"מציאות" – יאכטות ישנות במחיר מאוד אטרקטיבי:

לעיתים קרובות תוכלו למצוא יאכטות ישנות, בנות 7 שנים ומעלה, במחירים מאוד זולים ומפתים. זה אומנם מפתה מבחינת המחיר, אבל קחו בחשבון שבשבוע הפלגה עם יאכטת צ'רטר בת למעלה משש הסיכוי לריבוי תקלות לאורך ההפלגה הוא כמעט ודאי. אם לקחתם את זה בחשבון, אתם בסדר עם זה וזה לא יהרוס לכם את החופשה, אז זאת אופציה מבחינתכם. אבל אם טיפול קבוע בתקלות ותקשורת עם חברת ההשכרה למטרות תיקונים יהרסו לכם את מצב הרוח ואת שבוע ההפלגה, עדיף לא להיכנס להרפתקה כזו.

 תחזוקה, בחירת חברת השכרה ומועד הפלגה:

עונת ההפלגות ביוון ובכלל בים התיכון היא מאפריל ועד סוף אוקטובר. בשאר השנה רוב היאכטות עולות לאספנה ולתיקונים מכיוון שבעונת ההפלגות, הסירות אמורות לעבוד כמעט ללא הפסקה. באופן טבעי זה אומר שהטיפול בתקלות לאורך העונה הוא לצורך אחזקת היאכטה במצב תקין להשכרה וללא תיקוני עומק, ככל הניתן. כך, ככל שתפליגו קרוב יותר לתחילת העונה, טבעי לצפות שהיאכטות יהיו במצב תחזוקה טוב יותר. ככל שתפליגו קרוב יותר לסוף העונה, טבעי שהיאכטות כבר עברו כמה תלאות לאורך העונה ומצבם יהיה פחות טוב. זה המצב וזה לא ישתנה. כמובן שעליכם לצפות שחברת ההשכרה תעשה הכל לטפל בתקלות ולספק לכם יאכטה תקינה בכל המובנים ליציאה להפלגה, אבל ככל שאתם מפליגים מאוחר יותר לתוך העונה, במיוחד בסוף העונה – סוף אוגוסט והלאה, הסיכוי לגלות תקלות ביאכטה ביום הקבלה עולה. ההמלצה שלנו תמיד, היא להגיע רגועים, לא להתרגש, לדעת שזה חלק מהעניין בכל חברה ובכל סירה, אין איך להימנע מזה, אלא צריך רק לבדוק את הסירה כמו שצריך ולוודא שיטפלו לכם בכל מה שצריך, באופן רגוע ושליו.


בחירת חברת ההשכרה:

למרות הנאמר בפסקה האחרונה, עדיין יש הבדל בין חברות ההשכרה ברמת התחזוקה, אך זה משפיע כמובן גם על המחיר. חברה גדולה, מוכרת ומומלצת, לרוב תהיה יקרה יותר ובמקביל היאכטות יהיו מתוחזקות ברמה גבוהה יותר והשירות בבסיס יהיה מהיר ואיכותי יותר. ככלל אנו נמליץ תמיד על חברה איכותית וגדולה לעומת חברות קטנות ולא מוכרות, אלא אם קיימים היכרות וניסיון קודמים טובים. ככל שאתם שוכרים סירה ישנה יותר ועמוק יותר לתוך עונת ההפלגות, ההמלצה הזו הופכת להיות יותר ויותר משמעותית. לא היינו משכירים יאכטה ישנה, בסוף העונה מחברה קטנה, לא מוכרת ולא מומלצת.

תקציב:

מחיר היאכטה למעשה מסכם את שלושת הסעיפים האחרונים: מונו \ קטמרן, גודל כלי השייט ושנתון. לאחר שלקחתם את כל השיקולים בחשבון, ניתן להתחיל לחפש סירה ולקבל תמונת מצב על המחירים ביעד ובמועד שבחרתם.

יש לקחת בחשבון שמחירי ההשכרה משתנים לפי תאריך, בדומה לטיסות. ככל שהביקוש גדל המחירים עולים. השיא הוא ביולי אוגוסט, לכן ככל שמתרחקים משם המחירים הולכים ויורדים. מעבר לשיקולי לו"ז משפחה וכו' אנו ממליצים על הפלגות בחודשי השוליים יוני או ספטמבר. אלו חודשים בהם מזג האוויר מעולה, העומס על המרינות קטן יותר והמחירים באמצע הסקלה, אמנם לא הכי זולים אך גם לא הכי יקרים.

לרוב בהזמנות שיבוצעו עד סוף דצמבר לשנה הקרובה, תוכלו להנות מ 10-15 אחוז הנחה על הזמנה מוקדמת, לכן כדאי לתכנן מראש ולחסוך מאות אירו.

מאחלים לכם הפלגה מהנה, בטוחה ומוצלחת בכל יאכטה שתבחרו 🙂

הטופס נשלח בהצלחה.