חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפים לכניסה נכונה ובטוחה למרינה לא מוכרת

טיפים להערכות, כניסה וביצוע גישה במרינה לא מוכרת

בהפלגות בארץ, רובנו רגילים לצאת ולהיכנס לאותו מקום עגינה קבוע ולרוב בתנאי מזג אוויר נוחים יחסית. לעומת זאת בהפלגת חו"ל אנו באופן קבוע נכנסים למרינות, מעגנות ומפרצים שמעולם לא היינו בהם, לפעמים בתנאי מזג אוויר מאתגרים ואף לעיתים נקלע בלית ברירה לכניסה למרינה במזג אוויר קשה מאוד. בתנאי מזג האוויר המשתנים ביוון אנו יכולים בקלות למצוא את עצמנו ביום סטנדרטי ניגשים להיקשר במרינה לא מוכרת, צפופה, עם תנועה ערה של כלי שייט ברוח של 30 קשר שנכנסה במפתיע אחר הצהרים. גם תקלות יכולות להתרחש תמיד, בכל מזג אוויר ודווקא כשאנחנו בכניסה למרינה, במיוחד ביאכטות מחברת השכרה. 

אנו מאמינים שככל שתגיעו לשלב ביצוע הגישה למקום מוכנים מבחינת הסירה, הצוות ואתם הסקיפרים, עם כמה שיותר ידע מוקדם על המרינה, סכנות הניווט, מקומות העגינה האפשריים ושיטת העגינה, כך תוכלו לבצע את הגישה ברוגע, בקלות ובעיקר באופן יותר בטוח. גם בתנאים קלים, ובמיוחד ככל שהתנאים קשים יותר, הערכות נכונה, מראש וביצוע גישה נכון כפי שנרחיב מיד, יכולים להיות ההבדל בין ביצוע רגוע וטוב בלי דרמות, לביצוע לחוץ עם הרבה צעקות, בלגן ולחץ על הסיפון במקרה הטוב, או גרימת נזק לכלי השייט ואף פציעות במקרה הרע. 

אז איך אנחנו ממליצים להערך:

ראשית שתפליגו בכלי שייט בגודל שאתם מורגלים אליו ומסוגלים לשלוט בו בביצוע תמרוני מנוע גם ברוחות חזקות. ותפליגו לפחות עם איש צוות מנוסה אחד. אבל אלו המלצות למאמר אחר (בחירת כלי השייט הנכון לחופשה שלכם

הכנה הכנה הכנה ועוד הכנה

הכנה ולימוד מראש של הסקיפר את המקום: 

לפני ההגעה למרינה לא מוכרת, מומלץ בחום לאסוף כמה שיותר מידע על המקום. השאיפה היא לדעת מראש כמה שיותר למה לצפות. איזה רציפים מתאימים ליאכטות, מה העומקים במפות,  היכן יש מכשולי ניווט, מה שיטת ההיקשרות, האם יש ליצור קשר לפני הכניסה, האם לצפות לעזרה בכניסה וכדומה. ככל שתדעו יותר מראש ותרגישו שאתם מכירים את המקום, כך הכניסה, ההתארגנות והגישה יהיו לכם קלים יותר, מלחיצים פחות, ותפעול תקלות והפתעות תוך כדי יהפוך לפשוט ורגוע יותר.

צפייה מראש בתמונות וסרטונים של המקום זהו כלי מעולה להכרות מקדימה שלכם. ניתן למצוא בקלות בכלים נהדרים כמו SEA TV ו- NAVILY – מומלץ בחום לפני כניסה לכל מעגנה.   

 אז מה מקורות המידע האפשריים: 

PILOT BOOK

NAVIONICS

GOOGLE EARTH

NAVILY

SEATV

אופן העבודה המומלץ ביותר, הוא ערב לפני, לשבת על כל החומרים וללמוד כמה שיותר על המרינה אליה אתם עתידים להיכנס. לעיתים אנו משנים תוכניות  ואין ברירה אלא לעשות את זה תוך כדי הפלגה. גם אז, שווה למצוא את הזמן לעבור על הדברים באופן יסודי ורגוע לפני ההגעה למרינה. 

הכנת הסירה לפני כניסה למרינה: 

הכנה רגועה, מראש ולא בלחץ ברגע האחרון, יפנו אתכם ואת הצוות לתפעל את מה שנדרש בריכוז מרבי בזמן הגישה ולא להתעסק בדברים שהיה אפשר לעשות באופן רגוע לפני הכניסה למרינה:

טיפול בדינגי – במידה ואתם מפליגים עם דינגי נגררת ולא מורמת ולא מדובר בעגינה ים תיכונית, אז מומלץ להרים ולקשור את הדינגי לפני הכניסה למרינה. לבצע תמרונים וגישה עם דינגי נגררת זה מאוד לא נוח ומאוד מגביל את התמרון. מצד שני במידה ואתם מתכננים עגינה ים תיכונית יש להכין את הדינגי להורדה למים… 

כיבוי מוזיקה, שיהיה שקט ויוכלו לשמוע את הפקודות שלכם. 

הכנת חבלים – הכנת כל חבלי ההיקשרות הנדרשים, קשורים נכון, מוכנים לזריקה, בלי הצלבות על הריילינג וכו'. לא להתחיל להתעסק בקשירת חבלים ברגע האחרון ולגלות שהגעתם לרציף אבל אין חבל היקשרות או שהוא קשור לא נכון. פשוט תכינו הכל מראש לפני שנכנסתם למרינה, בהתאם לאופי העגינה המתוכנן. 

הכנת עוגן להורדה – וידוא שהכננת עובדת והעוגן חופשי להורדה. 

יצירת קשר עם המרינה במידת הצורך. 

 

הכנת הצוות: 

ביצוע תדריך מסודר לצוות:

  • לעיתים, לפני כניסה למרינה במיוחד בימי ההפלגה הראשונים, הצוות צריך איזה ניעור קטן. הכניסה למרינה היא נקודת תורפה בטיחותית ויותר בעייתית מהתנהלות רגילה לאורך היום, כולם צריכים להיות בפוקוס עכשיו, להקשיב לפקודות, לא להפריע וכו…
  • הסבר על  איזה סוג עגינה צפוי לנו.
  • מינוי איש צוות לכל תפקיד. לוודא שהוא יודע לבצע את התפקיד שלו והכל מוכן לו מבחינת חבלים כננת וכו' 

תדריך והכנה טובה לצוות ימנעו אנדרלמוסיה על הסיפון בזמן הקריטי של הגישה. 

 

במרינה עצמה:

במידה וזו מרינה מסודרת ויצרתם קשר עם המרינה, אז יש לכם חיים קלים והמרינה תכווין אתכם למקום העגינה הפנוי לכם. במידה ולא, עליכם לבצע סיבוב ראשוני לחיפוש מקום במרינה. במרינות רבות, גם אם לא יצרתם קשר עם המרינה מראש, עשוי להגיע מנהל הנמל ולהנחות אתכם היכן להיקשר. כמובן שיש להישמע להוראות שלו.

במידה ויש תנאים קשים, רוח, תנועת כלי שייט וכו'.  חשוב מאוד לא להילחץ ולא לקבל החלטות מתוך לחץ ולבצע פעולות פזיזות. תעמדו רגע עם ירכתיים לרוח. תרגעו, תבחנו את המצב, תקבלו החלטות שקולות ותתנהלו באופן רגוע, נכון ובטוח. 

במידה ואתם מעוניינים לגשת למקום עם עומק גבולי, חשוב לבצע בדיקה פיזית של העומק! העומקים במפות לא מדויקים, במיוחד קרוב לרציפים היכן שדף ההגה שלכם עתיד להיות ממוקם. לכן במידה ויש ספק, יש לבצע גישה עם החרטום ולבדוק את העומק במד העומק. במידה ואתם לא בטוחים שיש מספיק עומק, הישארו עם חרטום לרציף ואל תסכנו את דף ההגה שלכם. תזכרו לקחת בחשבון גם גאות ושפל…. 

 

ביצוע הגישה:

 50% מביצוע גישה טובה זו הערכות נכונה. להגיע לגישה כשכל איש צוות מוכן לתפקיד שלו, כל החבלים והעוגן במקרה הצורך מוכנים, יש תקשורת טובה ורגועה בין אנשי הצוות. כל אלו יבטיחו לכם ביצוע חלק ללא בלגן ולחץ על הסיפון. השאר כבר תלוי בעיקר בכם 🙂 

לאחר ההיקשרות חשוב לוודא בעצמכם שכל החבלים קשורים כמו שצריך. אל תשאירו את האחריות על הצוות שלא תמיד יודע להקפיד. 

במקרה של עגינה ים תיכונית (אשר יוקדש לו מאמר נפרד) חשוב מאוד לאחר שנקשרתם בירכתיים, למתוח את העוגן עד הסוף ולוודא שהוא תפוס היטב! בלי הנחות. אתם לא רוצים למצוא את עצמכם עם עוגן נגרר באמצע הלילה כי הרוח עלתה…. אם העוגן לא תפוס היטב והשרשרת לא נמתחת אין ברירה אלא לצאת ולבצע את הגישה מחדש…. 

במידה ויש חיבור מתח חוף ומים, אל תשאירו את זה לאחר כך, זה הזמן להתחבר ולוודא שהכל עובד ולא לגלות את זה בערב כשיש סיכוי שכבר אין מי שיעזור לכם לטפל בנושא…  🙂 

 

עכשיו אפשר להרפות ולפתוח את הבירה…. 

הטופס נשלח בהצלחה.