חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עגינה ים תיכונית – כל מה שצריך לדעת לפני הפעם הראשונה

עגינה ים תיכונית - כל מה שחשוב לדעת לפני הפעם הראשונה שלכם ואולי גם אחרי...

מה זה בכלל? 

עגינה ים תיכונית היא שיטת היקשרות במרינה או במפרץ עם עוגן בחרטום וחבלים מהירכתיים לרציף או לנקודות היקשרות מאולתרות כגון סלעים או עצים בחוף. שיטה זו מאוד נפוצה בהפלגות בים התיכון, גם במרינות בהם אין מורינגים להיקשרות ובעיקר לעגינה ללילה במפרץ שזה אחד הדברים המיוחדים והמהנים ביותר בשבוע הפלגה בין איים. 

למה עושים מזה כזה עניין?

כמו כל דבר, כאשר יודעים את סדר הפעולות, הסקיפר כבר מנוסה בעגינות כאלה והצוות יודע מה הוא עושה, עגינה ים תיכונית היא לא דבר מסובך. אבל למי שיוצא כסקיפר בפעם הראשונה להפלגת חו"ל זהו תמרון מאתגר, במיוחד עם צוות לא מיומן מכמה סיבות: 

  1. בשגרה בארץ כמעט ולא משתמשים בעוגן, כתוצאה מכך מי שלא הפליג הרבה בחו"ל לרוב אינו מיומן בשימוש בעוגן ועוד פחות בביצוע עגינה ים תיכונית. 
  2. באזורים כמו יוון וטורקיה, בקלות נוכל למצוא את עצמנו נכנסים לעגינה בתנאי רוח מאתגרים של 20-30 קשר. מכיוון שבעגינה ים תיכונית המקום הוא מה שקובע את כיוון העגינה ולא כיוון הרוח (חרטום מול הרוח כמו בעגינה פשוטה) לעיתים רבות נאלץ לבצע עגינה דווקא עם דופן לרוח, מה שהופך את התמרון למאוד קשה ומאתגר לסקיפר לא מנוסה. 
  3. זהו תמרון מעט מורכב (במיוחד בקשירה לחוף במפרץ) הדורש תפעול של הצוות וסדר פעולות נכון. כדי לעשות אותו כמו שצריך, דרושים אנשי צוות שיודעים לתפעל את העוגן ואת חבלי הירכתיים ותקשורת טובה בין הסקיפר לאנשי הצוות מהחרטום עד הירכתיים. כאשר הצוות והסקיפר לא מיומנים זה יכול להיות מתכון לאנדרלמוסיה לא קטנה.

עגינה ים תיכונית לרציף: 

הערכות: 

  • עוגן מוכן להורדה – משוחרר, כננת עובדת כולל בדיקה שהעוגן באמת יורד ועולה. איש עוגן מוכן וקשוב לסקיפר. 
  • פנדרים בשני צידי הסירה + פנדר ירכתיים – כי נהיה צמודים לרציף + איש צוות עם פנדר נייד למקרה הצורך. 
  • דינגי מורמת ומאובטחת. 
  • חבלי ירכתיים מוכנים בשני הצדדים – קשורים כמו שצריך לברווז וכבר עוברים נכון מעבר לריילינג ומוכנים לזריקה. 
  • איש צוות אחראי לזריקת חבל ירכתיים לכל דופן. וודאו שזה מישהו שיודע לזרוק חבל, לקבל אותו חזרה (עדיף תמיד להיקשר סינגל הנדד – מקל על היציאה) ולקשור אותו חזרה לברווז בלי הצלבות בריילינג ובקשירה נכונה. 
  • איש צוות שיהיה מוכן לרדת לרציף במקרה הצורך אם אין מי שיקבל מכם חבלים. 
  • בחירת מקום היקשרות.
  • בחירת נקודת הטלת העוגן: נקודת האחיזה של העוגן בקרקע צריכה להיות:
  1. באזור ה- 30-40 מ' מהרציף לתפיסה טובה של העוגן.
  2. בדיוק מול מקום ההיקשרות לרציף- אחרת יש סכנה להצלבה עם שרשראות עוגן של השכנים, ובסיום ההיקשרות הסירה תהיה בזווית לא ישרה, או שיהיה מתח קבוע של שרשרת העוגן בזווית הצידה.

במידה ואתם מבצעים את התמרון עם רוח צד, יש להתחיל להטיל עוגן מעט במעלה הרוח כי עד שהעוגן יגיע לקרקע ויתפס, אתם תזרקו למורד הרוח. אם תתחילו להפיל עוגן בדיוק  מול המקום ברציף אתם תזרקו למורד הרוח והתוצאה בסוף תהיה שהעוגן תפוס במורד הרוח מהנקודה הרצויה. 

  • וידוא נוסף שכולם מוכנים, אתם מבינים מהיכן הרוח ואיך לבצע את התמרון כמו שצריך ואפשר להתחיל.

עגינה והיקשרות: 

  • הגעה לנקודת הטלת העוגן עם הירכתיים לכיוון הרציף, גם אם זה אומר שהדופן שלכם לרוח.
  • התחלת הורדת עוגן.
  • שילוב רברס מעט אחרי התחלת ההורדה, לתת לעוגן זמן להגיע לקרקעית. 
  • תנועה ברוורס אל עבר הרציף ומקום ההיקשרות תוך כדי שחרור מבוקר של שרשרת העוגן. ככל שהרוח יותר חזקה אין ברירה אלא לנוע עם יותר גז ומהירות כדי לשמור על שליטה. במידה והרוח חלשה אפשר לעשות הכל לאט ובזהירות. כמובן שגם ברוח חזקה אי אפשר לגשת לרציף מאוד מהר…. 
  • שחרור שרשרת העוגן תוך כדי התנועה אחורה: במידה ויש לכם איש צוות מיומן על העוגן, האידיאל הוא שחרור שרשרת במידה הנכונה ולא סתם לשחרר שרשרת שתהיה רפויה לגמרי על הקרקעית. לפני שמגיעים למקום, בעדינות לעצור לרגע את השחרור כדי לראות שהשרשרת נמתחת- פעולה זו תעיד על כך שהעוגן תפס וגם תנעץ אותו עוד יותר טוב בקרקעית. עושים את זה לכמה שניות ומיד ממשיכים לשחרר כי אנחנו לא רוצים לעצור את הסירה – היא תתחיל ליפול מהרוח והתמרון שלנו יעצר ויסתבך. 

במידה ואין איש צוות מיומן על העוגן, האופציה הכי טובה היא שפשוט יוריד שרשרת כל הזמן עד שתגיעו למקום כדי לוודא שלא יעצור את הסירה באמצע.  

  • לוודא שהפנדר ירכתיים שקשרתם בשבלב ההערכות, עדיין ממוקם בצורה אפקטיבית לשמירה על הירכתיים. 
  • מספר מטרים לפני הגעת הירכתיים לרציף, עצירת הורדת השרשרת. כדי שתמתח עם ההתקרבות לרציף ותבלום את הסירה. במידה והסירה נעצרת מוקדם מידי, אפשר כמובן לשחררעוד מספר מטרים. 
  • זריקת חבלי ירכתיים להיקשרות – נזרוק ונקשור קודם את החבל במעלה הרוח לאחר מכן במורד הרוח. הכי נוח לקשור מראש סינגל הנדד, כלומר לקבל את החבלים בחזרה לסירה ולאבטח על הברווז. כך אין צורך בעזרה מהרציף בשביל להשתחרר. 

במידת הצורך אפשר להתקרב באופן מבוקר לרציף, להוריד איש צוות, לקבלת חבלים ולהתרחק חזרה למרחק בטוח של מטר – שניים מהרציף. איש הצוות יורד לרציף ללא חבל ביד כדי למנוע נפילת חבל למים והסתבכויות למיניהן. נצמדים לרציף, איש צוות קופץ לרציף ומתרחקים. עכשיו אפשר ברוגע לזרוק לו חבלים. 

  • לאחר שהירכתיים קשורים, יש למתוח את שרשרת העוגן כמה שאפשר. לא לפחד שהעוגן ישתחרר! אם הוא ישתחרר עכשיו זה אומר שהוא לא תפוס טוב והיה יכול להשתחרר גם עם משב רוח חזק באמצע הלילה. מותחים חזק לוודא שהעוגן נעוץ היטב. (כמובן שאם אתם לא קשורים בירכתיים, טעות נפוצה… הסירה פשוט תמשך קדימה) אם מתחתם, השרשרת התרוממה עם המתח אבל לאחר כמה שניות היא שוב מתרופפת, זה אומר שהעוגן נגרר ולא תפוס! אפשר לנסות שוב למתוח בניסיון לגרום לו להתחפר ולהתפס, אבל אם השרשרת שוב מתרופפת, אתם חייבים לצאת ולעשות את כל התמרון מחדש! גם אם כרגע אין רוח / הרוח חלשה ומשקל השרשרת מספיק כדי להחזיק את הסירה במקום, אתם לא יודעים איזו רוח יכולה לעלות בלילה ואתם לא רוצים להיזרק על השכנים או יותר גרוע מזה על הרציף באמצע הלילה. אין ברירה אלא לצאת ולבצע את התמרון מחדש. 
  • לאחר שווידאתם שהעוגן תפוס היטב זה הזמן לסידורים ובדיקות אחרונות לפני שמסיימים. כעת יש להתאים ע"י משחק בין העוגן לחבלי הירכתיים את המרחק הרצוי לרציף כך שיתאים לקפיצה / הנחת גאנגווי מה שנוח לכם. קבעו את הסירה במרחק המתאים לכם מהרציף. וודאו שהחבלים קשורים היטב בלי הצלבות על הריילינג והקשרים נכונים, יש פנדרים בגובה הנכון בכל המקומות הרלוונטים כולל הירכתיים –  וזה הזמן להדמים. (יש לקחת בחשבון אפשרות לעליה של רוח חזקה ואו גלים, גם ממעבורת שעוברת, שעשויים לקרב או אפילו לזרוק אתכם לכיוון הרציף, לכן חשוב לשמור מרחק ביטחון מהרציף ושיהיה פנדר טוב ביניכם לבין הרציף) 
  • עוד משהו קטן לפני הבירה, מומלץ לדאוג למים וחשמל עכשיו ולא לדחות, כדי לא לפספס את אנשי המרינה. 

עכשיו אפשר להרפות ולפתוח את הבירה…. 

עגינה ים תיכונית במפרץ - היקשרות ירכתיים עם חבלים ארוכים לחוף:

תמרון זה דומה מאוד ולמעשה זהה בכל הקשור להתנהלות סביב העוגן. ההבדל הוא שאנחנו לא יכולים להתקרב עד ל- 2 מטר מנקודת הקשירה אלא צריכים להשתמש בחבלים ארוכים לקשירה לנקודות עגינה מאולתרות בחוף. פעולה זו מסבכת אותנו מעט ודורשת איש צוות מיומן שיודע לתפעל את הדינגי ולקשור כמו שצריך חבלים לנקודות עגינה בחוף. אתם הולכים להסתמך על החבלים והקשירה הזו לאורך הלילה כך שחובה שיהיו קשורים כמו שצריך. חייב לעשות את זה מישהו מנוסה שיודע לקשור. 

אז מה משתנה: 

הערכות (בנוסף על מה שכבר נכתב לגבי היקשרות לרציף): 

  • חבלים: עלינו להכין 2 חבלי ירכתיים ארוכים! 30-50 מטר, לפתוח אותם ולהכין בבוכטה מסודרת בלי פלונטרים. (לשם כך כדאי תמיד לבדוק מראש בקבלת הסירה שיש לכם חבלים כאלו בסירה) לפעמים נאלץ לקשור שני חבלים לצורך העניין. אין בעיה זה לא מפריע והחבלים מספיק חזקים. לחיבור נשתמש בקשר אורגים כפול או אם אתם לא זוכרים, ניתן בקצה אחד לקשור קשר שמינית כפול ולחבר את החבל השני בעזרת קשר הצלה. אלו קשרים פשוטים יותר שלרוב זוכרים. 

במקביל יש לפנות את ברווזי הירכתיים מחבלי הירכתיים הקצרים שמשמשים אותנו רוב הזמן. 

  • דינגי: לשם הקשירה בחוף יש צורך בשימוש בדינגי. עלינו להכין את הדינגי במים, עם מנוע / משוטים ולהוריד אליה את 2 חבלי ההיקשרות שהכנו. 
  • הכנת 2 אנשי צוות שירדו עם הדינגי לביצוע הקשירה בחוף. כאמור צריכים לדעת לתפעל גם את הדינגי וגם לקשור חבלים לנקודות עגינה בחוף. 

טיפ חשוב: שירדו עם נעלי \ סנדלי מים, בטח לא יחפים ולא עם נעלים שלא ירצו להרטיב. לרוב הם ירדו מהדינגי לתוך מים רדודים בסביבה עם סלעים שיכולים להיות חדים ולפעמים גם לא מעט קיפודי ים. אם יגיעו יחפים יכולים למצוא את עצמם בלי יכולת לרדת לחוף. לפעמים גם נוצרים מצבים הדורשים תפעול מהיר והיכולת לנוע בחופשיות מהותית. 

עגינה והיקשרות: 

הטעות המרכזית בעגינה ים תיכונית היא הטלת העוגן לפני קשירת החבלים בחוף. כלומר ביצוע עגינה ואז ניסיון להעביר חבלים לחוף. זאת טעות קריטית שבתנאים מקשים כמו רוח צד, כמעט תמיד תביא לכישלון מכמה סיבות:

  1. סיימתם לבצע תמרון עגינה, העוגן תפס ולא נקשרתם זריז בירכתים, הסירה מיד מתחילה ליפול מהרוח. עכשיו להתחיל להעביר חבל לחוף – אין סיכוי. 
  2. להוריד +30 מטר חבל מהסירה אחורה בסיום העגינה = חבל במים בסביבת המדחף כשהסירה לא קשורה ורוב הסיכויים שבשלב מסוים יהיה צורך בשימוש במנוע. סיטואציה בעלת סיכוי סביר להסתיים עם חבל במדחף וסירה נסחפת ללא יכולת הנעה,  עם עוגן שאולי תפס ואולי לא. 
  3. אתם לא יכולים לדעת האם יש מספיק חבל להגיע עד החוף ולקשור. ולגלות כעת שאין מספיק חבל יהיה מאוד מבאס ויביא כנראה לביצוע כל התמרון מחדש בזמן הכנת חבל מספיק ארוך. 

הכנת החבל בחוף היא הפעולה הראשונה שעושים עוד לפני שמתחילים להטיל את העוגן. זה השלב הראשון לאחר בחירת נקודת הטלת העוגן – מתקרבים קצת לחוף ושולחים את צוות החוף עם הדינגי והחבלים. היאכטה עוברת לנק' הערכות, בעדיפות עם ירכתיים לרוח, או לחליפין מבצעת תמרון קטן להמתנה בסביבה וצוות החוף יכול עכשיו ברוגע ובלי לחץ למצוא נקודות קשירה טובה ולקשור חבל ראשון, במעלה הרוח (במקרה הזה, זה מאוד חשוב כי הסירה תיפול..). לאחר הקשירה מוודאים שכל שארית החבל נמצאת בבוכטה מסודרת בדינגי, מוכנה להימשך ויוצאים עם הדינגי, תוך שחרור החבל בבקרה ובדיקה שלא מסתבך במדחף הדינגי (במידה ואתם על מנוע), להמתין ליאכטה שתגיע לאחר ביצוע תמרון עגינה. 

רק לאחר שחבל ראשון קשור היטב וצוות החוף מסמן ליאכטה שהיא יכולה להתחיל,  היאכטה מבצעת תמרון עגינה כמו שצריך (כפי שפרטנו בעגינה במרינה) ומגיעה עם הירכתיים לקבל את החבל מצוות החוף. כך בסיום העגינה ושחרור השרשרת, כשהיאכטה במקום בו אתם רוצים שתעמוד, מיד מקבלים בזריזות את החבל מצוות הדינגי מותחים על ברווז או וינצ' במידת הצורך וקושרים בזריזות. כך הסירה לא תספיק ליפול משמעותית מהרוח, הסכנה לחבל במדחף יורדת משמעותית (עדיין צריך להיזהר)  ויכולתם לוודא מראש שיש מספיק חבל להגיע מהחוף לנקודה הרצויה. (במידה ומתגלה שהחבל קצר מידי, נחבר לו חבל נוסף לפני שהיאכטה יוצאת לתמרון העגינה)

כעת, כשחבל ירכתיים – מעל הרוח קשור היטב, עושים הערכה ראשונית האם העוגן תפס. מתיחת השרשרת באופן מבוקר ובדיקה שהעוגן תפוס (רק לאחר קשירת חבל ירכתיים שני נעשה בדיקה מלאה עם עומס חזק על השרשרת). כאמור במידה ולא תפס צריך לשחרר ולעשות הכל מחדש. (רק שכעת חבל החוף כבר מוכן) במידה והחלטתם שהעוגן תפס מעבירים באותו האופן חבל ירכתיים שני מהחוף. לאחר ששני חבלי הירכתיים קשורים היטב ניגש לבדיקה סופית שהעוגן תפוס היטב, הפעם נמתח את השרשרת חזק על מנת לוודא שהוא תפוס באופן סופי! אל תחששו למתוח חזק, עדיף לגלות את הכשל עכשיו , מלמצוא את עצמכם על הסלעים באמצע הלילה. 

זהו, עכשיו אפשר לפתוח את הבירה. 

את הדינגי נשאיר בירכתיים, מאובטחת לסירה כמובן והיא תשמש אותנו לירידה לחוף כשנרצה. 

הטופס נשלח בהצלחה.